Blogg Medarbetarupplevelse

Endast 4 av 10 medarbetare i retailbranschen är engagerade

Av

Är ni ett retailbolag med engagerade medarbetare? Grattis! Engagerade medarbetare ökar nämligen lönsamheten. Men inte ens hälften av alla medarbetare i retailbranschen är engagerade. Det visar vår senaste undersökning som är baserad på över 119 000 medarbetarundersökningar i retailbranschen. Hur ligger ni till?

Brilliants engagemangsindex består av två delar. Den första delen är medarbetarnas energinivå, som är en stark indikator på engagemang. Men hög energinivå leder inte alltid till bättre resultat för företaget och kan även innebära att medarbetarna förlorar fokus på arbetet. Därför är tydlighet från chefer och ledare också en av de viktigaste faktorerna för engagemanget. Förhållandet mellan energi och tydlighet framgår av den här engagemangsmodellen, där de båda dimensionerna representerar varsin axel.

Hur engagerade medarbetare har ni?

Förändrade kundbeteenden, delningstrenden och coronapandemin har ritat om spelplanen för många branscher – inte minst inom retail, vilket ställer nya krav på kund- och medarbetarupplevelsen. För att behålla lojala kunder är medarbetarengagemanget nyckeln. Men bara 4 av 10 av alla medarbetare i retailbranschen är engagerade. Det visar vår senaste kartläggning.

Engagerade medarbetare = lojala kunder = lönsamhet

Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden. Genom att mäta och analysera medarbetarengagemanget och kundlojaliteten är det möjligt agera på insikter om vad som kan förbättras i den egna organisationen.

STUDIE | kicka här för att ta del av vår studie som visar hur starka medarbetarrelationer hänger ihop med lönsamhet.

Du får bland annat konkreta insikter och siffror om hur lönsamhet är kopplat till:

  • Arbetsmiljö
  • Ledarskap
  • Utvecklingsmöjligheter
  • Kommunikation
  • Stress

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev