Centralt i byggstenarna i medarbetarupplevelsen är att medarbetare vill dyka upp på jobbet, istället för att de känner att de måste dyka upp där. Detta skifte från ”måste” till ”vilja” utgör en fundamental förändring som företag runt om i världen går igenom just nu. Det är en av anledningarna till att vi ser så mycket investeras i nya kontorsmiljöer, hälsa och välmående, flexibla arbetsmiljöer och mycket mer. Det är mycket som påverkar medarbetarupplevelsen, men det finns tre fundamentala byggstenar som varje företag oavsett bransch, geografi eller storlek behöver fokusera på för att påverka den. Det är den fysiska arbetsmiljön, den kulturella och den tekniska.
- Den fysiska arbetsmiljön
Den fysiska arbetsmiljön är den vi kan se, känna, smaka och känna doften av. Det är konsten på väggarna, kontorets planlösning, de demografiska parametrarna runt människor vi jobbar med (gammal, ung, graden av mångfald etc), och alla andra attribut som t.ex en schysst matsal, ett gym på arbetsplatsen, en härlig lounge att mingla och nätverka i, eller kanske ett pingisbord som medarbetarna kan använda för att umgås kring och få ny energi av. Den fysiska arbetsmiljön stödjer medarbetarna i hur de faktiskt arbetar och reflekterar kulturen. Långt ifrån alla arbetar vid sitt skrivbord, utan behöver istället andra ytor för att kunna jobba så produktivt som möjligt, som t.ex konferensrum, lounger, sittgrupper, samtalsytor eller tysta områden. Att skapa utrymmen som sporrar innovation, samverkan, nätverkande, eller tysta områden för koncentration, reflektion och produktivitet handlar inte om att köpa snygg inredning, saccosäckar och pingisbord för sakens skull, utan de ska ses som strategiska investeringar i företagets kultur och värderingar. Och precis som med det mesta andra behöver den fysiska arbetsmiljön utvecklas och uppgraderas med jämna mellanrum. Experimentera med delar av er arbetsmiljö, våga pröva nytt, ta ut svängarna och se vad som händer! - Den kulturella arbetsmiljön
Det finns många sätt att beskriva företagskultur. Vissa säger att “det är det som händer när chefen lämnar rummet” eller “det som sitter i väggarna”. Andra menar att kultur kommer från värderingar, attityder, arbetssätt och företagets mission och vision. Oavsett hur man ser på kultur och var det kommer ifrån så handlar kultur främst om känsla. Om den fysiska arbetsmiljön handlar om det du kan se och ta på, så handlar den kulturella arbetsmiljön om det du kan känna. Det är den ”vibe” du får när du kommer in genom dörren, tonen man uppfattar, hur medarbetarna beter sig, ledarstilen och känslan av mening som medarbetarna har. Kulturen är superviktig för byggstenarna i medarbetarupplevelsen. Kulturen är det som ger oss energi eller dränerar oss, den motiverar oss eller gör oss helt ointresserade och omotiverade, den ger oss kraft eller kväver oss. Alla upplever vi kulturen i våra företag varje dag – oavsett om den är bra eller dålig. Om än något fluffigare än den fysiska miljön så är kultur något som går att observera, mäta och utveckla, och helt klart något som kan vara anledningen till att du lyckas eller misslyckas med att attrahera och behålla dina viktigaste medarbetare. - Den tekniska arbetsmiljön
Den tekniska arbetsmiljön handlar om medarbetarnas digitala arbetsmiljö och de verktyg de använder i sitt arbete. Den inkluderar alltifrån intranät, sociala nätverk, datorer, system och videokonferenssystem som de använder. Den inkluderar också appar, mjukvara och alla användargränssnitt som påverkar hur medarbetarna använder verktygen och vad de tycker om dem. Teknik är en central del av alla företag och de allra flesta koncept och teman relaterade till utveckling och framtida arbeten och arbetsplatser är centrerade runt teknik.
Det är inte så svårt att förstå att tekniken är en så stor och viktig del av medarbetarupplevelsen. Om du som medarbetare kommer till jobbet och tvingas arbeta med teknologi som upplevdes som framkant på 90-talet så kommer det leda till en hel del frustration. Utdaterad och dåligt designad teknik kommer göra det svårare att kommunicera och samarbeta med andra, medföra att det tar onödigt lång tid att få jobbet gjort och dessutom skapa onödig frustration, istället för att engagera medarbetarna, få dem mer inspirerade och mer produktiva.
Medarbetarupplevelse kommer att stå i centrum för all utveckling för oss som arbetsgivare och företag investerar kraftigt i det runt om i hela världen. Vilken typ av upplevelse skapar du och ditt företag för era medarbetare och hur jobbar ni med det?
Vi hjälper våra kunder att utveckla och stärka sin medarbetarupplevelse genom att erbjuda lyssningsplattformar och effektiva verktyg för att driva förändringsarbete. Genom att ta in feedback, skapa insikter och få det att bli agerbara handlingsplaner och ändrade beteenden ser vi hur medarbetares stolthet ökar och företag blomstrar! Och det här är bara början på en intressant tid där medarbetarupplevelsen kommer att behöva få minst lika mycket fokus som kundupplevelsen!
Om ni vill arbeta vidare med byggstenarna i medarbetarupplevelsen, kontakta oss så ska vi berätta mer.