Blogg Organisationsutveckling

Därför är en tydlig kultur och starka värderingar avgörande för tillväxt

Av

📢 Expertinsikter från Brilliant Consulting

Det här inlägget är skrivet av Marie Herlitz, organisationsutvecklare på Brilliants konsultbolag, Brilliant Consulting. Med lång erfarenhet av att arbeta med ledningsgrupper och förändringsledning delar hon här sina insikter om hur tydliga värderingar, ledarskap och beteendefokus skapar en framgångsrik organisation. Brilliant Consulting verkar självständigt men har full tillgång till Brilliants data, analysverktyg och insikter.

Dagens värld är minst sagt osäker. Det händer saker som är långt utanför vår påverkancirkel och de flesta jag pratar med tycker att det är riktigt obehagligt!

Omvärldsläget påverkar även våra arbetsplatser och som arbetsgivare har du fått en ny arena att verka på. En arena där medarbetare tittar mer och mer på ledningen och på ledarna. Man vill ha en tydlig riktning, en trygg ledning som tar kloka beslut i denna oberäkneliga samtid och man vill gå till jobbet och känna meningsfullhet och stolthet.

När världen gungar så blir alltså arbetsplatsen viktigare och också lättare för dig som människa att vara med och påverka.

Vi på Brilliant får fler och fler frågor om kultur och värderingar. Våra kunder hör av sig och berättar att ”vi behöver bygga en framgångsrik kultur där våra medarbetare aktivt väljer och vill vara i! Kulturen ska vara klistret som gör att vi attraherar och behåller de bästa för vår verksamhet.”

I vår data ser vi också att värderingar och kultur är en vattendelare, tillsammans med hög tydlighet kring övergripande mål och hur gruppen bidrar till de övergripande målen.

Högpresterande organisationer har förstått detta och ser värderingar och kultur som en del av sin tydlighet. Att veta vart vi ska och sedan främja de beteenden som tar oss dit!

Att göra en kulturmätning kan vara en start på att aktivt jobba med sin kultur. Genom frågor som tydliggör de värderingar och de framgångsbeteenden som ni vet behöver finnas i er organisation för att lyckas med ert uppdrag och era mål, kan man börja med att mäta den befintliga kulturen. Hur tycker medarbetare att det fungerar idag? Och vad tycker vi som HR eller ledning att vi ser? Det är inte alltid som detta är samma sak!

På Brilliant Consulting jobbar vi bla med kultur genom beteendefokus. Att lära sina chefer och medarbetare vad ett beteende är, att hitta ett konkret sätt att mäta och följa upp hur de beteendena går och sedan träna såväl ledning som ledare och medarbetare kring hur vi ska kunna se framgångsbeteenden, skapa positiva konsekvenssystem kring de beteenden vi vill se mer av och sedan genom affärsplanearbete, kundupplevelse och allt annat vi gör, se till att detta är levande i allt vi gör.

Feedback är en av de starkaste konsekvenser som verkligen kan påverka ett beteende. Att kunna ge feedback på ett byggande och konkret sätt är en konst. Därför blir det väldigt viktigt att man bygger en feedbackkultur och kanske ännu hellre en ”feed forward” kultur, där vi alla hjälper varandra att uppmärksamma det vi gör som är riktigt bra och även om det är något vi borde sluta göra.

För att en feedback kultur ska få förutsättningar att blomstra så behöver tillit finnas. Annars går det inte alls.

Så för att skapa en härlig kultur, där vi alla vill vara och blomstra så behöver alltså tydlighet och värderingar samverka. Vi vill alla vara ”med och bygga katedralen”*, känna att det jag gör varje dag är viktigt, meningsfullt och något som gör mig själv stolt!

Den finaste feedback jag själv har fått är när VDn på Netsurvey kom fram till mig min första vecka och sa ”Att du tog den kunden och hjälpte dem med en konfliktlösning, det är precis det vi menar med vår vision och värdering, vi ska göra något meningsfullt varje dag”! Det värmde mitt hjärta! Jag tog massor med konflikthanteringar efter detta så det fungerade väl utifrån framgångsbeteenden och att jag kunde bidra till vår affär och till min egen drivkraft ”meningsfullhet”. (Sedan ska jag även erkänna att för mig var detta det ”lätta” att göra då jag hade erfarenheten här – alla andra nya arbetsuppgifter var just nya och svåra och där var jag inte än!:-))

En checklista från framgångsrika organisationer:

  1. Tydlig vision och mål – där ledning och chefer tydligt pratar om vart vi är på väg, varför vi gör det och även bygger en stolthet och en vilja att följa med på resan.
  2. Värderingar som styrbeteenden – De värdeord som ni väljer behöver vara det som alla ska göra och där de får feedback på när de gör rätt! I teorin ska inte någon göra något annat än de styrbeteenden ni bestämt – det blir enkelt att prioritera, alla lägger sin tid på rätt saker och stressen hålls i schack.
  3. Kultur av kontinuerligt lärande och förbättring – En kultur där man berättar när det går fel, lär sig själv och varandra av de misstag som sker. Detta skapar en kultur där anställda vågar ta initiativ och testa nya idéer utan rädsla för att misslyckas och där innovation ofta blir en positiv konsekvens.
  4. Belöningssystem som stödjer önskade beteenden – att ha konsekvenssystem som faktiskt styr det ni vill att medarbetare ska göra! Det är livsfarligt att ha KPI:er som får fram andra beteenden – de som är högpresterande har ofta gjort en konsekvensanalys där de förstår varför deras medarbetare gör som de gör – och belönar det som är rätt beteenden.
  5. Ledarskap som föregår med gott exempel – Leva som vi lär – det är helt avgörande att ALLA i organisationen lever som ni lär – ledning och ledare måste absolut leda med exempel och visa att det är samma regler som gäller för alla. Framgångsrika organisationer jobbar tillsammans, med tydliga roller och uppgifter men där alla är lika viktiga och där ledare också lever kulturen.

Om ni är nyfikna på att utveckla er kultur och göra den till en framgångsfaktor och en konkurrensfördel, hör av er så kan vi bolla ett upplägg som passar just er! Det finns många vägar att välja, det viktiga är att ni håller i och håller ut, mäter och följer upp och gör något gott, varje dag och firar era framgångar!

Connecta med Brilliant Consulting här

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev