Blogg Ledarskap

Att jaga eller jagas, det är frågan

Av

Du kan säkert din Shakespeare och förstår direkt att det här inte är ett citat från just honom, men det är en nog så tänkvärd rubrik. Just nu är det här nämligen precis den som många företagsledningar brottas med.

Det började under förra året som en trend i USA där anställda valde att lämna sina jobb för att det inte var lönsamt att jobba. Priserna på barnomsorg och annat sköt i höjden och det var plötsligt mer ekonomiskt för många kvinnor att vara hemma med barnen än att ta ett underbetalt jobb. Man började kalla trenden för The Big Quit, som vi skrivit mer om tidigare.

Det här är naturligtvis en komplex fråga och det här mönstret finns inte på samma sätt i Sverige. Däremot ser vi en stor rörlighet på arbetsmarknaden. En anledning till detta är att det under inledningen av pandemin inte rörde sig så mycket och vi nu ser lite av en ketchupeffekt. Ett annat begrepp som används om det här flödet är The Great Migration; man flyr i stora flockar för att ta sig till betesmarker där gräset helt enkelt är grönare.

Men på senare tid pratas det allt mer om The Great Upgrade. Här finns nu en möjlighet att ta för sig och uppgradera sin personalstyrka. Det handlar kanske inte nödvändigtvis för en organisation om att känna sig jagad av rekryterare som dammsuger varenda spetskompetens, utan om att ta för sig, sätta sig i förarsätet och ta vara på situationen på ett sätt som i slutänden leder till att vi vässar vår kompetens, både nu och inför framtiden. Kanske borde vi kalla trenden för The Great Hunt?

I detta arbete måste företagsledningen vara mycket aktiv.

Vi träffar dagligen ledningsgrupper som nu blickar tillbaka på pandemin och förstår att de varit alltför osynliga under lång tid.

Det handlar om kommunikation och dialog med medarbetarna. Vi behöver ha våra chefer med oss, och hela organisationen behöver få tillbaka energin efter en lång tid av pandemi. Har vi skapat rätt digitala förutsättningar och har vi varit tydliga med hur vi ser på framtiden? Hur vill vi att den nya vardagen ska fungera på kontoret? Varför behöver vi träffas fysiskt på nytt?

En tydlig ledning är en viktig faktor som påverkar företagets attraktionskraft

En viktig uppgift för ledningen är att skapa en känsla av gemenskap och meningsfullhet, förmedla en vision. Om ni endast tävlar genom transaktioner, dvs lön och förmåner, kommer ni bli omsprungna. Man vill vara en del av något större. Det handlar om att behålla och attrahera ny kompetens. Hur har ni lyckats under pandemin? Vad gör ni för att få det att fungera framåt? Vill ni jaga eller jagas, det är frågan.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev