Blogg Ledarskap

Lathund: Att ge och ta emot feedback

Av

ge och ta emot feedback

Här kommer Julia Norinders, VD Preera, viktiga checklista för att ge och ta emot feedback.

Vad man ska tänka på när man ska ge och ta emot feedback.

När du ger feedback bör den vara:

  • Relevant och möjlig för mottagaren att ta emot
  • Genomtänkt och ödmjuk
  • Tydlig och specifik
  • Balanserad: positiv och konstruktiv feedback (80/20-regeln)
  • Kärleksfull och respektfull!

Rikta in dig på:

  • Beteenden, vad en person gör, inte på hur personen är
  • Beskriv vad du såg, hur du reagerade och vilka konsekvenser det får för dig (T ex När du kör så fort blir jag rädd och vill inte åka med dig igen)
  • Var konkret och ge exempel
  • Koncentrera dig på det viktigaste

När du tar emot feedback:

  • Lyssna med öppet sinne
  • Ta till dig den positiva feedbacken utan att förminska den
  • Undvik att förkasta, försvara eller förklara dig avseende konstruktiv
  • feedback
  • Försök så långt som möjligt att förstå vad den andre säger – du behöver inte hålla med.
  • Fråga, be om förtydliganden och detaljer. Men diskutera inte feedbacken.
  • Fråga också andra för att få en rikare, mer nyanserad bild.
  • Bedöm sedan i lugn och ro de synpunkter du får. Vilket intryck har du gjort på andra och hur vill du förhålla dig till det?

Ge feedback på feedback! – Det är ett ömsesidigt givande och tagande.

Läs gärna även vår artikel: ”8 viktiga punkter att tänka på när du ska ge feedback” för fler råd.

Vill ni ha mer handfast hjälp med att komma igång med feedback i gruppen och i organisationen. Boka en demo så berättar vi mer om hur ni kan driva konkret förändring!

Boka en demo

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev