TV4-gruppen har cirka 500 anställda men under ett år är cirka 4 000 personer sysselsatta i verksamheten. TV4 agerar på en marknad präglad av stor förändring. Det räcker inte att driva igenom en organisationsförändring och sedan luta sig tillbaka. För att hålla sig i framkant handlar det om att få chefer och medarbetare att gilla och själva driva förändringen, speciellt i en digital transformation.
Mediebranschen är en av de branscher som påverkas mest av samhällets digitalisering, vilket ställer högre krav på att en organisation kan hantera ständig förändring. För att möta förändringen i branschen satte TV4 för tre år sedan igång ett stort förändringsarbete i syfte att stärka sin konkurrenskraft för framtiden. Förändringsarbetet innebar att både hitta nya intäktsströmmar såväl som att bygga en organisation och verksamhet som kan möta användarna och deras alltmer förändrade behov.
– Vi vet att innovation sker när kompetenser möts på tvären, över gränser. Vi som verkar i traditionella branscher har mycket att lära av nya bolag som ritas upp på ett nytt sätt redan från början.” Samir Törnblad, HR-ansvarig på TV4.
Parametrar och frågeställningar som varit viktiga längs vägen:
- Att rusta organisationen, ledare, medarbetare och team för förändring
- Att ställa krav och erbjuda stöd
- Hur vet man att man är på rätt väg?
- Även en digital transformation handlar om människorna
- Att vidhålla engagemanget – det tar tid att förändras
- Mäta ofta
Vikten av att förstå hur man vill att organisationen ska arbeta
Kultur och värderingar har väglett arbetet. Oavsett hur organisationsstrukturen ser ut så är den bara en pappersprodukt om den inte stödjer de arbetssätt som man vill ha i organisationen. TV4 definierade därför också HUR man ville att organisationen skulle arbeta och konstaterade då att företagets kultur och värderingar var det som skulle stödja att man arbetade på rätt sätt och nådde de affärsmål man satt upp.
– Förr tog det två månader att ta reda på vilka frågor man skulle jobba med. Då hade all energi försvunnit! Vi är egentligen inte så intresserade av mätningen, utan att det ska hända någonting – förflyttningen är det som är viktigt, säger Samir.
Man enades om tre värderingar som medarbetarna kände var det allra viktigaste att fokusera på och lyckas med för att nå målen. Det man på TV4 upplevde var också att det var ett fantastiskt sätt att få medarbetare att mötas och få alla att prata om den digitala transformationen och påbörja implementeringen innan värderingarna ens hade definierats.
Här kan du läsa mer ingående om TV4:s förändringsresa och hur de framgångsrikt drivit sitt förändringsarbete i en digital transformation.
Står ni själva inför en stor förändring? Kontakta oss så ska vi berätta hur vi kan hjälpa er med er resa och hur ni kan få ut effekt och engagemang hos medarbetarna.