Sveriges mästare i kundservice är nu korad när vi delar ut Brilliant Awards – Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare.
Men 2,3 miljoner svar och data från över 10 000 kundservicemedarbetare står det klart att Amanda Rosén från Riksbyggen kammar hem årets utmärkelse.
2024 års topp 3
- Amanda Rosén, Riksbyggen
- Amanda Persson, Clas Ohlson
- Erik Hjerpe, Dalarnas försäkringsbolag
Engagemang som en drivande faktor
Varje bransch, verksamhet och dess olika avdelningar hanterar olika typer tjänster, produkter och typer av ärenden. Gemensamt för alla är att medarbetaren alltid har möjlighet att påverka kundupplevelsen med sitt engagemang, vilket gör att vi valt att lyfta denna faktor i Brilliant Awards. På Brilliant ser vi gång på gång i våra studier att det är engagerade medarbetare som är nyckeln till att skapa lojala kunder, som i sin tur leder till ökad lönsamhet.
Trots utmaningar som lågkonjunktur och närliggande konflikter, visar Amandas framgång att kundservice inte bara handlar om att lösa problem. Det handlar om att bygga relationer, skapa trygghet och engagera sig genuint i kundens upplevelse.
Så hur gör Amande det, vad är hennes bästa tips? Vi har ställt frågan och det här är hennes svar:
- Nörda ner sig i kundservice: En ständig vilja att lära och förbättra.
- Använda feedback som ett verktyg: För att skruva och finjustera tillvägagångssätt.
- Fokus på det positiva: Även i utmanande lägen, tänka på vad nästa steg framåt är.
Kundservice är många organisationers styrka i tuffa tider och kan, om den hanteras rätt, ha en direkt påverkan på kundlojalitet. Att använda kundfeedback proaktivt och snabbt agera på feedback är en nyckel till framgång. De organisationer som prioriterar kundengagemang och kundservice är de som kommer att blomstra.
Utmärkelsen till Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare är inte bara ett erkännande av den individuella framgång; den är också ett tecken på kundservicefunktionens ovärderliga roll i dagens företag.
LÄS MER | Brilliant Awards, Bästa kundservice, Årets arbetsgivare och Bästa ledarskap.
Fotograf: Marlene Berglund