Blogg Kundservice

Vad gör toppföretagen bäst? Insikter från Brilliant Awards Customer Experience 2025

Av

Brilliants årliga utmärkelse Brilliant Awards

Vad gör de bästa organisationerna annorlunda, de som hamnar i topp när vi utser Bästa kundservice i Sverige?

Varje år hyllar vi de organisationer som visar att de tar sina kundrelationer på allvar. De som inte bara möter förväntningarna – utan överträffar dem. Genom att titta närmare på finalisternas data från kundundersökningar i kundservice, den data som ligger till grund för Brilliant Awards Customer Experience har vi identifierat vad som skiljer årets topp tre finalister från övriga organisationer i vår databas.

Summerat ser vi tre områden som utmärker sig:

💡 Kunderna är mer nöjda med finalistföretagen på flera områden än bara engagemang som är i fokus i Brilliant Awards
💡 Finalistföretagen förbättrar sig mer över tid
💡 De bästa företagen arbetar aktivt med kundundersökningar 

1. Kunderna är mer nöjda – på riktigt

Våra data visar att de organisationer som är finalister konsekvent har bättre resultat på samtliga faktorer i deras kundundersökning än genomsnittet. Vad gör de annorlunda?

  • De lyssnar på sina kunder och agerar snabbt – De bästa organisationerna samlar inte bara in kundernas feedback utan använder den för att skapa förändring.
  • De fokuserar på en enkel och smidig kundresa – Från första kontakt till eftermarknad, varje steg är genomtänkt för att ge en positiv upplevelse.
  • De fokuserar på långsiktiga relationer – Kundrelationen slutar inte vid köpet – den fortsätter genom proaktiv service och uppföljning.

Brilliant Awards finalister är bättre på samtliga mätområden

2. Hur förbättras kundupplevelsen?

Att leverera en bra kundupplevelse en gång är en sak. Att ständigt förbättra sig är något helt annat. Våra finalister har en sak gemensamt – de utvecklas och blir bättre år efter år.

  • De mäter kundupplevelsen löpande – Det är en del av deras strategi, inte bara ett enskilt projekt.
  • De har en kultur av ständig förbättring – Alla i organisationen, från kundservice till ledning, drivs av att göra kunderna nöjdare.
  • De identifierar och åtgärdar svaga länkar i kundresan – Istället för att anta vad kunderna tycker, använder de data för att agera.

Brilliant Awards de bästa utvecklas mer över tid

3. De bästa organisationerna arbetar med resultatet av sina kundundersökningar

Ett av de tydligaste resultaten från årets Brilliant Awards är att de organisationer som är topp 3 i Brilliant Awards är mer aktiva och arbetar med resultatet av sina kundundersökningar.

Kundservicemedarbetare hos de organisationer som är finalister i Brilliant Awards loggar in i Brilliants plattform för kundundersökningar i snitt 71% mer än kundservicemedarbetare i övriga organisationer.

Med det sagt – ett intresse, engagemang och att jobba med resultaten från kundundersökningen regelbundet ger resultat.

Vill du vara med i Brilliant Awards 2026? Kontakta oss här

Det som kännetecknar de bästa organisationerna är att de vågar mäta, analysera och faktiskt agera på resultatet. Genom att mäta kundupplevelsen med Brilliant får du insikter om var ni står – och hur ni kan bli ännu bättre.

📊 Ta del av listan över de företag som kammade hem priserna i Brilliant Awards 2025? Ladda ner rapporten här och inspireras av de bästa i branschen!

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev