Blogg Okategoriserad

Ställ dig i kundens skor

Av

Att få till bra kundupplevelser handlar ofta om att byta perspektiv – för att förstå vad kunden vill ha och när. Jag läste för ett tag sen om en smart grej som Facebook gör som fick mig att tänka på olika sätt att öva sig i att just byta perspektiv. För att Facebooks utvecklare ska förstå hur Facebook upplevs av användarna har de tillfällen när de plockar fram massor med gamla telefoner och låter utvecklarna surfa på Facebook med dålig uppkoppling. Ett sätt att få utvecklarna att förstå vad som fungerar där, i verkligheten. Så smart i all sin enkelhet. Det gör att utvecklarna får egna erfarenheter av vad som är det viktigaste att utveckla. Något som inte alltid är samma sak som det som är häftigast.

Jag tror att den här typen av övningar är ett bra sätt att träna på att ändra sitt perspektiv för alla som har någon typ av kundkontakt i sitt jobb. Det gäller bara att hitta en övning som passar, och det behöver inte vara så svårt. Vi är alla kunder någonstans och kan lära oss av de kundupplevelser vi har för att tänka kring vad som är bra och dåligt. Tänk er att en arbetsgrupp i en butik regelbundet tar lite tid från veckomötena och pratar om vilka kundupplevelser de själva haft på senaste – både bra och dåliga, och reflekterar över vad motsvarigheten skulle vara i just deras butik. Då går det ganska fort att bygga upp en gemensam erfarenhetsbank av vad som är bra och dåligt att göra i mötet med kunderna och gör kundfokus till en naturlig del av vardagen.

Om ni vill ha några uppslag till vad som är strålande kundupplevelser kan ni läsa min kollega Ulrikas blogg Fem beteenden som skapar wow.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev