Blogg Ledarskap

Hybridarbete – det nya svarta?

Av

Viljan att vara på kontoret, eller snarare klokheten att fatta smarta beslut i när jag ska vara på kontoret och när jag jobbar bättre hemifrån är det nya svarta!

Theodor Sverkén Sjögren träffar varje vecka VD:ar och ledningsgrupper som alla diskuterar denna fråga. Om vi tittar i backspegeln kan vi konstatera att vi har ställt om till ett nytt arbetssätt relativt snabbt, vi har anammat ett nytt arbetssätt som det nya normala. Ta del av Theodors resonemang och idéer om hur du som ledare ska tänka för att landa i det bästa för din organisation.

Jag träffade en chef i veckan som spände blicken i mig och sa:

Allvarligt, ska jag behöva bjuda på frukost varenda dag hela veckan för att få personalen att komma in till kontoret? Det är väl ändå inte vuxendagis vi bedriver!

Nu kanske du inte känner igen dig i just den formuleringen, men den där chefen är långt ifrån ensam om att famla i mörker efter hur vi kan få våra medarbetare att vilja vara mer på kontoret i efterdyningarna av pandemin. Samtidigt som respekt för allas olika behov ska blidkas. Och omställningen har gått fort. Det finns ännu inget facit eller framgångssagor att ta del av när det gäller denna fråga.

Det här gäller så klart mestadels tjänstemän som har möjlighet att jobba på distans, men föder diskussioner även i verksamheter med kollektivanställda. Inom stat och kommun regleras möjligheterna till att jobba på distans genom avtal och många verksamheter har ett krav på att vara minst halva arbetstiden på arbetsplatsen. Till det kommer individuella överenskommelser, ofta mellan chef och enskild medarbetare.

Men det funkar ändå inte

Många chefer och arbetsgivare känner sig nu uppgivna. Många undrar vad de gör för fel. Finns det något recept på hur man kan få det att fungera? Vad är egentligen det nya svarta?

För visst var vissa saker bättre när vi träffades mer? Som samarbete och utveckling? Kommunikation? Uppföljning? Färre konflikter?

Vi på Brilliant träffar varje vecka ledningsgrupper, chefer och VD:ar. Från dessa dialoger kan vi nu summera några konkreta tips på vilka beteenden som är viktiga när det gäller att få tillbaka personalen till kontoret i större utsträckning (och den vägen förstärka samarbete, utveckling, kommunikation mm) men framför allt att landa det nya hybrida arbetssättet. Det är här för att stanna och det finns många vinningar i det.

10 konkreta tips till dig som ledare:

  1. Fundera igenom vilka frågor som görs bäst på kontoret, resp vilka frågor som görs bäst på distans. Det som ofta nämns är utvecklingsfrågor och olika typer av diskussionsfrågor – där fungerar det bäst att ses IRL.
  2. Sätt syfte och mål med era möten – vad ska ni ha uppnått efter mötet?
  3. Förklara varför ni ska träffas mer fysiskt igen. Vad vinner ni som individer, team och organisation?
  4. Fundera igenom hur ni kan använda de digitala verktygen bättre – för att skapa interaktivitet, samsyn och dialog. De utvecklas varje dag så det finns mycket att lära. Ta även nästa steg i er digitala möteskultur.
  5. Vad är det som gäller för ert hybridarbete? Finns det en policy? Känner alla till den, har alla förstått den? Köper alla in på den?
  6. Kommunicera tydligt. Börja uppifrån och tratta ner i organisationen. Följ upp så att informationen går hela vägen ut till varje individ.
  7. Ta reda på medarbetarnas behov och prata med dem utifrån behoven. Det finns saker att ta hänsyn till, men också saker som inte är giltiga skäl till att jobba hemifrån.
  8. Visa på goda exempel i grupper eller personer som har lyckats vända en trend och som har lyckats få till det hybrida arbetssättet. Hur tänker dem? Vad har de gjort? Hur tänker och känner de kring att lämna hemmet och träffa kollegorna? Vad blir bättre då?
  9. Skapa en handlingsplan för hur ni ska få det att fungera bättre.
  10. Följ upp löpande, på individ, team och högre nivå.

Samtidigt är det mycket viktigt att ni inte ska tillbaka till hur ni hade det innan pandemin. Det finns som sagt fördelar också med att kunna jobba på distans. Lyft dem, men låt dem inte ta över och se till så att det inte är den enskilde individen som helt och fullt styr när hen ska dyka på jobbet utan att ni fattar ett gemensamt beslut om vägen framåt (snarare än vägen tillbaka).

Låter det svårt?

Vi på Brilliant hjälper dig gärna vidare för att hitta det recept som passar bäst hos er. Kontakta oss så berättar vi mer!

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev