Blogg Okategoriserad

Du har väl inte glömt dina mellanchefer?

Av

I förra veckan träffade jag på en grupp regionchefer i en stor svensk organisation för att prata strategi, metod och process. Hur kan man arbeta på mellanchefsnivå för att påverka hur medarbetare mår och hur chefer presterar?

Ibland glömmer vi bort hur viktiga våra mellanchefer är. De sitter på en position som ofta kommer i kläm mellan högsta ledningens beslut och linjechefers motkrav. Ibland lite underskattade fast de gör viktiga saker. De håller balansen i organisationen och strategiskt driver igenom det som är för verksamhetens bästa.

De som arbetar i dessa positioner är tuffa. Inte bara ja-sägare utan personer som ställer krav på kvalité och tar genomtänkta beslut. Det är personer som vet precis hur de vill ha det och lägger sig inte i första hand. De driver igenom och skapar förändring.

Enligt Forte Executives VD Jan Rivière Henriques som är van att rekrytera chefer i dessa positioner, finns tre egenskaper som är viktiga för en bra mellanchef. En mellanchef ska vara högt begåvad, ska kunna hantera många olika frågor på en gång, både strategiska och operativa. De ska vara extraordinära ”people managers”. Det innebär att man är extrovert, sällskaplig och har bra kommunikativ förmåga.

Jag kan konstatera att gänget jag träffade i förra veckan var just det. Ivriga att ta sig an utmaningen i att förbättra organisationen ännu mer och stärka cheferna. Om vi skulle koka ner deras ”att göra” i två punkter för hur de kunde arbeta med resultaten från medarbetarundersökningen skulle det vara detta.

1) Följa upp chefernas/gruppernas handlingsplaner. Hur går det för cheferna? Är aktiviteterna som görs på arbetsplatserna givande? Vad krävs för att det ska fungera? Saknas det några specifika förutsättningar för att förbättra? Är det verkligen beteenden som grupperna arbetar med?

2) Skapa energi med rätt feedback. För varje gång de lyfter ämnet blir det ”top of mind” och aktuellt igen, arbetet lever vidare. När man gör något bra förtjänar man att höra det, speciellt från sin närmaste chef. Därför så viktigt att ha en bra kommunikation med sina chefer.

Alla initiativ som sker ute i grupperna, alla workshops, alla ledningsutvecklingsprogram, alla förbättringsdiskussioner, kommer att leda till en gemensam förflyttning av organisationen. Det som sker strategiskt likaså. Det mellanchefer kan göra är att ge extra kraft till förflyttningen, stötta cheferna och skapa rätt förutsättningar för att arbetet ska vara väl investerat.

Stort plus till denna organisation som kommer att utvecklas positivt.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev